Foutmelding

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls in _menu_load_objects() (regel 579 van /customers/1/7/6/svmlanaken.be/httpd.www/includes/menu.inc).

GOK-doorlichting

De GOK-werking in Sint-Vincentiusmiddenschool:  een perspectief op zorg voor gelijke kansen voor elke leerling en in het bijzonder voor de meest kwetsbaren...

Gelijke Kansen in onze middenschool is een proces dat al vele jaren bezig is. Met vallen en terug opstaan en steeds verdergaan gingen we op zoek naar haalbare doelstellingen en daaraan gekoppelde acties. Dit is allemaal terug te vinden in de GOK-dossiers cycli 2002-2005, 2005-2008, 2008-2011, 2011-2014, 2014-2018 en het meest recente dossier 2018-2021. Op dit moment zijn we net gestart met cyclus VI.

Vanuit het opvoedingsproject van de Sint-Vincentiusmiddenschool willen wij invulling geven aan GOK-cyclus VI. In de geest van Sint-Vincentius à Paolo, onze patroonheilige, willen wij de leerlingen in de voor hen meest geschikte studierichting krijgen, rekening houdend met hun capaciteiten, kwaliteiten en interesses zodanig dat het kiezen van een studierichting motivatieverhogend is en een grote kans op succesbeleving biedt.

Voor gokcyclus IV behaalde onze school een score van 3.6 op 4 tijdens de doorlichting eind schooljaar 2013-2014. De hoogste score in Vlaanderen ooit gegeven! Aan de hand van een enquête onder de leerkrachten werden toen de thema’s preventie en remediëring van ontwikkelings- en leerachterstanden en doorstroming en oriëntering gekozen als prioritaire domeinen van deze GOK-cyclus. Als secundair domein blijven we werken aan taalvaardigheidsondersteuning.

Samenvattend willen wij werken aan:

  • preventie en remediëring met de nadruk op leer- en ontwikkelingsachterstanden;
  • doorstroming en oriëntering met de nadruk op de keuze voor een zo juist mogelijke studierichting waardoor veel problemen in de 2de en 3de graad kunnen voorkomen worden;
  • taalvaardigheid: de leerkrachten stellen vast dat leerlingen problemen hebben met schooltaal en instructietaal. Dit probleem wordt vaak al vanuit de basisschool meegenomen en is voelbaar in meerdere vakken.